fbpx

Sådan finder du af hvordan din hjemmeside eller Landing Page bedst konverterer dine besøgende til kunder

Få mest muligt ud af den indsats, som du laver til din salgsside 

af Rune Flensted / 12. februar 2023

Derfor skal du læse denne artikel:

Hvis du vil vide hvordan en hjemmeside/landing page bedst præsenterer virksomheden, dens ydelser og skaber troværdighed over flere sider/undersider. 

Forskellen på en landing page og en hjemmeside

En hjemmeside præsenterer virksomheden, dens ydelser og skaber troværdighed over flere sider/undersider. En hjemmeside har flere formål og flere typer af konverteringer.

En landing page går i dybden med én ydelse og har ét hovedformål, nemlig at skabe én specifik konvertering. Troværdigheden og tilliden til virksomheden er i fokus, således at den besøgende sænker paraderne og foretager den ønskede handling.

På en landing page har man ofte fjernet alt overflødige, der kan distrahere (altså lede folk væk), så som at fjerne menu og links, der fører væk fra pågældende URL.

Husk “Features tell – benefits sell”

# 1 Annoncering og/eller SEO 

Når en potentiel kunde havner på landing page, er det typisk via annoncering eller Googles søgeresultater. Din landing page skal have samme mål og budskab som din annoncering. Og hvis du har fokus på SEO, skal din sidetitel og metabeskrivelse have samme mål og budskab som din landing page.

# 2 Mikro- og makrokonverteringer 

Når det handler om konverteringer, er der stor forskel på beslutningsprocessen hos de besøgende. Hvis det kræver, at man skal have kreditkortet op af lommen og købe et produkt, et abonnement eller en service, så er beslutningsprocessen væsentlig længere, end hvis man blot vil downloade en gratis guide, tage en test eller tilmelde sig et “nyhedsbrev”.

Mikro-konverteringer er de handlinger, den besøgende foretager sig, som ikke kræver den store beslutning, og som ikke er forpligtende.

Makro-konverteringer sker i langt de fleste tilfælde, når der er skabt tillid og en form for relation til den potentielle kunde. Vi hører ofte, at der skal 12 eller flere touch points til, før en potentiel kunde er klar til en makro-konvertering. 

Man kan sige, at mikro-konverteringer hjælper med at fastholde en potentiel kunde, og nurser i beslutningsprocessen via en række planlagte touch points frem mod en makro-konvertering.

# 3 Planlagte touch points fører til salg

Sådan udnyttes en mikro-konvertering.

Når en landing page besøgende har fortaget en mikro-konvertering, igangsættes en række planlagte touch points. For at skabe tillid til potentielle kunder og at de får kendskab til dig og oplever din virksomhed som reel og troværdig, skal de ‘støde’ på dig flere gange. Samtidig skal de opleve, at du tilfører værdi af en eller anden art.

Uanset hvilken form for mikro-konvertering der sker, er det uhyre vigtigt for at fastholde de potentielle kunder, at du får fat i folks e-mailadresse. Vi anbefaler også, at du installerer en pixel fra de platforme, hvorpå du ønsker at lave re-marketing så som Facebook.

Når du har fået folks e-mailadresse samt accept til at sende dem e-mails med relevant og værdiskabende indhold, igangsættes et automationforløb. Dette automationforløb består af en række planlagte e-mails, der er med til at skabe kendskab til dig og din virksomhed samt opbygge en god relation. Disse automatiserede e-mails skal ikke være sælgende, men værdiskabende for modtageren, hvilket vil styrke dem i beslutningen om, at din service eller dit produkt vil hjælpe dem i deres situation.

# 4 Tillid og troværdighed

Brug kundeudtalelser – det skaber tillid. Gode kundeudtalelser skal ikke skamrose din service eller dit produkt. En god kundeudtalelse fortæller, hvilken udfordring det har løst, også gerne hvilke forbehold kunden havde i deres beslutningsproces. Det er altid en fordel at supplere kundeudtalelsen med et godt billede af pågældende kunde. Husk altid at få accept til at bruge udtalelse og billede. Social proof som man kalder det, er en vigtig ingrediens, så det er andre end en selv, der fortæller om værdien af dit produkt eller din service.

# 5 Billedmateriale

Undgå for alt i verden at anvende utroværdige stock billeder – dem med colgate-smilende thumbs up look. Det vil ikke skabe tillid og troværdighed – tværtimod. Der er ikke noget i vejen for at benytte stock-billeder, de skal blot vælges med omhu.

Vi anbefaler altid at have billeder af den/dem, der står bag virksomheden, eller den medarbejder/kontaktperson, der er tilknyttet den service eller det produkt din landing page omhandler. Her er det en god investering at få taget en håndfuld professionelle billeder, idet familiebilleder fra tante Olgas runde fødselsdag ikke udstråler den seriøsitet, der er med til at skabe et troværdigt indtryk af virksomheden. 

# 6 De fleste skimmer en landing page

Servér siden i appetitlige ‘mundrette’ bidder. Alle overskrifter skal være sigende og skarpe.

Der skal benyttes bullet points. Sætninger skal generelt være korte, og der skal være dobbelt linjeafstand mellem afsnit. Det skal kort og godt være så enkelt for læseren/sidens besøgende at få det bedste overblik.

BONUSRÅD COMING UP:

 

Tag dine potentielle kunder i hånden og gør dem trygge

  • Vis priser – gennemsigtighed skaber troværdighed
  • Beskriv målgruppen, så de tydeligt kan se sig selv som jeres idéelle kunde.
  • Beskriv næste skridt – forventningsafstemning
  • Beskriv købsprocessen – skaber tryghed

 

Tydeliggør gevinsten/udbyttet ved din ydelse

  • Features/Funktioner – nævn de fede funktioner man får med jeres værktøj
  • Benefits/Fordele – fortæl hvordan jeres features hjælper kunder/potentielle kunder
  • Pain relief/Smertepunkter – hvordan hjælper jeres features kunder med et specifikt problem

Har du behov for hjælp til at gennemgå og optimere din landingsside eller hjemmeside, tilbyder vi gerne at hjælpe dig.

1
Få et uforpligtende tilbud på gennemgang af din hjemmeside, landingsside, blog eller webshop
Jeg ønsker tilbud på følgende:
GDPRGeneral Data Protection Regulation
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
FormCraft - WordPress form builder