Farer dine potentielle kunder og Google vild på din hjemmeside?

Tydelig struktur eller Hov, der mistede du mig og gjorde mig forvirret
af Isis Meander / 18. august 2021
Derfor skal du læse denne artikel:
Hvis du vil vide, hvordan du skaber en hjemmesidestruktur, som gør din læser glad og giver lyst til at færdes inde på din side for at søge informationer eller foretage et køb.
En hjemmesidestruktur, der gør os trygge
Vi føler os trygge ved en tydelig hjemmesidestruktur, så vi ikke ender ud i ‘Hov, der mistede du mig og gjorde mig forvirret og irriteret’.
Hvis du tager et kritisk blik på din egen hjemmesidestruktur, kan du så sige, at den fungerer uovertruffent, og at hverken dine potentielle kunder eller Google farer vild?
Vi kan rigtig godt lide forståelige og genkendelige mønstre og overskuelige veje til næste skridt på en hjemmeside – og de fleste af os kan også godt lide dén genkendelighed i den virkelige og fysiske verden. Så når vi ikke har gennemtænkt vores hjemmesidestruktur, bliver den hurtigt bare en anelse forvirrende,. Der skal derfor ikke meget til, før folk falder fra og forlader siden, for at søge info, viden eller produkter andetsteds.
Et eksempel på en kaotisk situation
Forestil dig, at du står i en fysisk butik. Lad os tage en boghandel som eksempel. Hos boghandleren kommer du ind til store, flotte stabler af bøger på borde og i reoler. Måske er de ovenikøbet farveinddelt. Du kom ind for at finde den helt nye og flot omtalte bog om Feng Shui – selvfølgelig intet mindre. 😉 Der er bare et problem – der er ikke opdelt i genrer og forfattere under begyndelsesbogstavet. Så god fornøjelse med at finde og kigge rundt efter din udvalgte bog, hvis du da ikke allerede er drejet om på hælen …
Tag et kritisk og kærligt blik på din hjemmesides struktur
Det samme kaos, som fandt sted hos boghandleren kan også finde sted på en hjemmeside. Har du gjort det nemt og overskueligt for den besøgende at finde frem til dine ydelser og produkter?
Herunder kan du se et eksempel på en hierakisk struktur, som giver en overskuelig side, og den kan du evt. lade dig inspirere af – uanset om din hjemmeside er mere eller mindre kompleks end eksemplet.
Du kan se oversigten i en større version ved at klikke på den …
Flueben for bedre brugerrejser
Kan du sætte flueben ved en tydelig struktur eller kan du med fordel rydde op på din hjemmeside for at give bedre og mere overskuelige brugerrejser? Jeg håber, at du kan bruge de ovenstående råd om hjemmesidestruktur og får det gennemgået på din egen hjemmeside.
Jeg er spændt på at høre, om/hvordan du bruger disse forslag.
Rigtig god fornøjelse med at optimere din hjemmeside.